Followers

Thursday 1 November 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu Kelapan

   Assalamualaikum dan Salam Ukhwah kepada rakan-rakan yang mengunjungi blog saya pada minggu ini.

  
      Sedar tak sedar sudah masuk minggu kelapan  untuk refleksi blog kursus Komputer dalam Pendidikan ini  . Pada minggu ini , pensyarah saya iaitu Puan Fariza  telah menerangkan tentang SPSS iaitu Statistical Package for Science Social , akan tetapi telah berubah mengikut peredaran zaman dan kepelbagaian penggunaannya menjadi Statistical Product and Service Solution


 

     Saya dan rakan-rakan yang lain telah melakukan soal selidik berkenaan tajuk yang telah diberikan kepada setiap kumpulan masing-masing dengan menggunakan SurveyMonkey . Dengan menggunakan data yang telah dianalisis oleh aplikasi tersebut , saya telah  memperincikan lagi data yang diperoleh tersebut dengan menggunakan aplikasi SPSS.  Terdapat 4 komponen aplikasi Windows semasa menggunakan SPSS ini . 

                        a) Data Editor
                        b) Output Viewer
                        c) Syntax Editor 
                        d) Script Editor

    Dengan menggunakan aplikasi SPSS ini , setiap data yang dikumpul bagi tujuan soal selidik atau lain-lain dapat dilakukan dengan mudah dan lebih terperinci . 


    Berkenaan dengan SPSS , aplikasi ini dapat membantu pengguna untuk menganalisis data dalam jumlah yang banyak , tidak seperti SurveyMonkey yang terhad aplikasinya . SPSS ini sama fungsinya seperti Microsoft Excel dimana penggunaan kedua-dua aplikasi data ini terdapatnya Row dan Column . Semasa menggunakannya saya mendapati kita boleh mengubahsuai cara penggunaannya mengikut data yang kita ada.  Komponen aplikasi ini dinamakan Data Editor.



                            
         
            Data Editor ini merupakan sistem untuk kita Menentukan , Memasukkan , Menyunting dan Memaparkan data yang telah kita kumpul . Terdapat 2 komponen hamparan dalam Data Editor ini
 iaitu :    i) Data View
            ii) Variable View

       Data View tersebut berfungsi untuk memaparkan data yang telah dibuat melalui Variable View. Data yang telah saya kumpul telah dimasukkan ke dalam Data Editor melalui Variable View yang menggunakan aplikasi Dataset. Data yang dimasukkan adalah mengikut kepada tajuk-tajuk kolum yang telah sedia ada dalam Variable View tersebut . Tajuk-tajuk yang ada pada kolum-kolum tersebut seperti
 berikut :   a) Name
                b) Type
                c) Width
                e) Decimal
                f) Label
                g) Values


                                   

   Setelah lengkap mengisi data terkumpul ke dalam Dataset , paparan tentang overall data dapat dilihat pada paparan Data View. Disini , segala maklumat dan persembahan data dapat dilakukan dengan lebih jelas dan menarik. 
      Dengan menggunakan menu Analyze  yang terdapat pada toolbar , saya telah mendapat analisis persembahan data tentang soal selidik melalui SurveyMonkey dalam pelbagai bentuk seperti graf , table , histogram ,bar atau carta pai . 

                             
                                             
                                    
                                
                              
             Saya hanya menggunakan aplikasi SPSS yang asas sahaja iaitu Data Editor .

                   Setelah membuat analisis , dengan adanya data-data ini , mudahlah saya menulis laporan berkaitan dengan soal selidik yang telah saya lakukan bersama pasangan tugasan saya . :)
  

              

                                           

No comments: